Bijna 85% van de zwangere vrouwen heeft spijsverteringsklachten tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Maar geen paniek, er bestaat een natuurlijke oplossing …

Hoewel het verschijnsel al eeuwen bestaat, blijven de precieze mechanismen of oorzaken vrij onbekend. Volgens de experts kunnen meerdere factoren verantwoordelijk zijn: een samenspel van fysiologische veranderingen, meer hormonen, een grotere gevoeligheid voor geuren, stress met betrekking tot de zwangerschap, etc.

De spijsverteringsproblemen treden doorgaans op tussen de 6e en de 12e week van de zwangerschap, ook al hebben sommige toekomstige mama’s er hun hele zwangerschap last van. Bij de meeste zwangere vrouwen duiken de spijsverteringsklachten vooral ’s ochtends op, maar ze kunnen op elk uur van de dag voorkomen.

Die tijdelijke stoornissen zijn meestal ongevaarlijk voor de mama en haar foetus, maar ze kunnen wel vervelend zijn voor de zwangere vrouw. Gelukkig kunnen die lichte klachten gemakkelijk opgevangen worden aan de hand van enkele praktische tips.

grossesse_femme-enceinte

Laat die spijsverteringsstoornissen uw zwangerschap niet verpesten!

Hebt u, net als de meeste vrouwen, last van uw maag tijdens de eerste maanden van uw zwangerschap? Denk dan aan gember.

Gember wordt door de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie) erkend als een nuttig en veilig middel om tijdelijke spijsverteringsklachten te verlichten.

Talrijke studies hebben aangetoond dat de wortel onschadelijk is voor de mama en de foetus. Gember kan vanaf het begin van de zwangerschap worden genomen, want hij veroorzaakt geen neveneffect.

Het gebruik van gember is geheel onschadelijk en dit vanaf het begin van de zwangerschap!

Dankzij zijn natuurlijke formule en zijn gemberextract dat 10 x geconcentreerder is dan een traditioneel gemberpoeder,
is Antimetil® het perfecte hulpmiddel voor een optimale en evenwichtige spijsvertering.

Met de volgende tips behoudt u een lichte spijsvertering tijdens de hele zwangerschap:

Eet weinig, maar vaak
Eet weinig, maar vaak
Meer info
Eet weinig, maar vaak: uw maag mag nooit leeg zijn, noch te vol.
Kies voor koude voedingsmiddelen
Kies voor koude voedingsmiddelen
Meer info
Kies voor koude voedingsmiddelen: ze hebben een minder storende geur dan warme voedingsmiddelen.
Mijd gekruide
Mijd gekruide
Meer info
Mijd gekruide, vette of gefrituurde gerechten die moeilijk te verteren zijn.
's Morgens vroeg
's Morgens vroeg
Meer info
's Morgens vroeg voor u opstaat, eet enkele droge koeken en wacht even.
Drink de hele dag in kleine slokjes
Drink de hele dag in kleine slokjes
Meer info
Drink de hele dag in kleine slokjes, bij voorkeur buiten de maaltijden.
Rust
Rust
Meer info
Rust: stress en vermoeidheid kunnen de spijsverteringsproblemen verergeren.

U hebt nu alle troeven in handen om volop te genieten van die 9 maanden geluk, zonder gehinderd te worden door spijsverteringsongemakken.

Hoewel spijsverteringsproblemen tijdens de zwangerschap meestal ongevaarlijk zijn, kunnen ze in zeldzame gevallen bijzonder hevig zijn. Men spreekt dan over hyperemesis gravidarum. Dat symptoom wordt onder andere gekenmerkt door een aanzienlijk gewichtsverlies. In die zeldzame gevallen is het uiterst belangrijk om een arts te raadplegen om die kwalen te verlichten en een mogelijke dehydratatie te vermijden.

Start typing and press Enter to search